Hvilepulsen avslører hjerterisiko

KreativHelse_Sjekk-pulsen_305x100

Hjerteinfarkt rammer mellom 12.000 og 15.000 nordmenn hvert år, og vi vet ganske mye om risikofaktorer som fysisk inaktivitet, røyking, kolesterol og blodtrykk. Men hvor ofte slår hjertet ditt? Det kan ha betydning for om du får hjerteinfarkt eller ikke.

Hjerteinfarkt rammer mellom 12.000 og 15.000 nordmenn hvert år, og vi vet ganske mye om risikofaktorer som fysisk inaktivitet, røyking, kolesterol og blodtrykk.

Nå viser en norsk studie at høy hvilepuls øker risikoen for å dø av hjerteinfarkt. For hvert tiende ekstra slag i minuttet, øker risikoen for kvinner under 70 år med 18 prosent, ifølge studien. Hos menn øker risikoen med 10 prosent.

– Vi var overrasket over at tallene er så klare, og spesielt over de høye tallene for kvinner, sier studiens hovedforfatter Javaid Nauman ved NTNU til NRK.no.
Forskerne har tatt utgangspunkt i tallmateriale fra HUNT (Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag), hvor nærmere 50.000 nordmenn er fulgt gjennom mer enn 20 år.

En enkel test alle kan ta

Nauman mener hvilepuls har fått for lite oppmerksomhet som indikator på hjertesykdom.

– Dette er enkelt for folk å sjekke selv. Det eneste man må passe på, er å sitte eller ligge stille i 3-5 minutter før man måler, sier han.
Hold pekefinger og langfinger mot pulsåren på halsen. Tell slagene i ett minutt (du kan også telle i 30 sekunder og gange med to).

En hvilepuls på 60-70 i minuttet regnes som normalt. Er hvilepulsen 75 eller høyere, er det på tide å tenke over livsstilen sin, mener Nauman.

– Men er pulsen høy, bør man for sikkerhets skyld måle igjen et par ganger med et par dagers mellomrom. Hvilepulsen kan påvirkes av flere ting der og da.

Kondisjonstrening reduserer hvilepulsen

Medisinen mot høy hvilepuls hos friske personer er enkel: Kondisjonstrening.

– Har man høyere hvilepuls enn 72, bør det være en god motivasjon for å få på seg joggeskoene, sier Javaid Nauman.
For de fleste vil trening være nok. Men noen er genetisk disponert for høy hvilepuls, og vil ha problemer med å få hvilepulsen ned i en normalsone uansett hvor mye de svetter.

– Den gode nyheten for kvinner, er at hvis de trener mye, oppveier det risikoen ved høy hvilepuls, forteller Nauman. Denne sammenhengen fant man ikke for menn.


Del artikkelen på