PMS

Premenstruelt syndrom

Premenstruelt syndrom er et fenomen som rammer mange kvinner. Men det er mulig å gjøre noe med det. Pms rammer kvinner hyppigst i 25-40 års alderen. Typisk begynner plagene 5-12 dager før menstruasjonen, og går raskt tilbake når menstruasjonen starter.
Psykisk er pms utfordrende for de som opplever irritabilitet, sinne, anspenthet, følelsesmessig ubalanse, rastløshet, depresjon og søvnvansker. Mest typisk for de fysiske plagene er vektøking, ryggsmerter, søttrang, oppblåsthet, brystspreng, hevelser og hodepine.

Alternativ behandling som hjelper

Homeopati har god effekt på hormonelle plager, da det er mest sannsynlig at homeopatisk medisin virker på det neuro hummorale i organismen. Akupunktur kan ha en viss efekt, eller brukes som et supplement. En godt utdannet homeopat som praktiserer klassisk homeopati kan hjelpe deg å finne konstitusjonsmiddelet ditt, og kan gi deg en varig bedring.

Kosttilskudd

Nattlysolje og tilskudd av Omega-6-fettsyrer hjelper omkring 40 prosent av de som har betydelige PMS plager. Omega-6-fettsyrer skal tas sammen med vitamin-B6 (50mg daglig) og sink (30mg daglig). Det bør prøves i minst 3 sykluser. Har det effekt vil det for mange være tilstrekkelig å bruke det i 2 uker av gangen fra eggløsning til menstruasjon. Øk inntaket av tryptofanholdige matvarer som finnes i alle typer fisk (spes. torsk og tunfisk), kjøtt, egg, nøtter, tørket frukt (dadler, fiken, svisker), men mest av alt i kirsebærkonsentrat og gresskarkjerner. Tryptofan øker seretoninproduksjonen som i sin tur øker melatoninproduksjon. Melatonin er et hormon som er en sterk antioksydant som stimulerer immunforsvaret og øker produksjonen av flere hormoner; blant annet testosteron og østrogen.
Om du ikke får hjelp av din terapeut eller ikke har tilgang til en god klassisk homeopat finnes kan du prøve urter som Vendelrot (Valeriana officinalis), Perikum eller Johannesurt (Hypereicum perforatum). Disse lindrer anspenthet og søvnvansker.

Hva kan du gjøre selv?

Kosthold med mye frukt, grønnsaker og rikelig med drikke i uken før menstruasjonen hjelper for mange betydelig. Regelmessig mosjon hjelper. Gå gjerne turer i solen. Sollys øker serotonin i hjernen og hjelper ved depresjon, om vinteren kan lyskasse hjelpe. Det er også viktig å få nok søvn. Avspenningsteknikker , yoga og meditasjon kan redusere den psykiske spenningen. oppvåkningsklokke og lysterapilampe på vinterstid kan være til hjelp.

Hva bør du unngå?

Spiser du mye sukker, salt, fett, melkeprodukter og inntar mye kaffe og sjokolade i uken før menstruasjon øker ofte plagene.  Det diskuteres om PMS er en livsstilssykdom fordi plagene forekommer hyppigere i moderne industrisamfunn. Du bør unngå alt som øker spenninger og stress i organismen. Men du bør i særdeleshet unngå hormonhermere og xenoøstrogener.

I tillegg til stress ligger mye av årsaken latent i hvert enkelt individ som predisposisjoner for ulike plager. Hormonsvingninger, ikke bare av østrogen og progesteron, men også av serotonin, aldosteron og prolaktin, er viktige deler av årsaken ved PMS.

I tillegg vet vi at andre stressfaktorer som disponerer for depresjoner kan forverre plagene. Minst 50 prosent av alle kvinner utvikler større eller mindre grad av PMS i fruktbar alder og over 30 prosent er plaget hver måned.

Del artikkelen på