PRAKTISKE RÅD

De viktigste valgene du må ta

Selv om du spiser sunt, trimmer og holder deg i aktivitet, opplever du kanskje at du ufortjent går opp i vekt. Det kan være hormonene som jobber mot deg. Da kan det være smart å spille på lag med de først som sist.Ved å ta flere hensiktsmessige valg, vil du på sikt oppnå god hormonbalanse og få bedre helse. Da vil du lykkes med vektreduksjon over tid. Ved å unngå overvekt styrer du unna mange såkalte livsstilssykdommer:

  1. Hold deg til et lavglykemisk kosthold du trives med
  2. Regelmessig fysisk aktivitet.
  3. Stressmestring
  4. Nok søvn

Lavglykemisk kosthold

kan bestå av mye sunne planteoljer (av oliven, raps, kokosfett), fet fisk, grønnsaker, bønner, linser, og frukt. Det øker metthetsfølelsen og du trenger mye mindre av sterkt raffinerte sukker- og stivelsesrike matvarer som poteter, brød, pasta og polert ris.    Unngå rødt kjøtt og altfor mye melkeprodukter til fordel for kylling, egg og litt nøtter. Metthetsfølelsen vil da fungere slik den var ment fra naturens side. Da kan du nærmest spise så mye du vil, fordi matlysten din vil reguleres bedre.

Vektkontroll eller vektreduksjon

oppnås best ved å holde deg unna 3 matemner som kroppen har vanskelig for å avgifte; sukker, hvetemel, melk. Melk inneholder østrogener, og er et av de matemnene vi tenker på for å unngå hormonhermere. Disse matemnene har til felles at de er blitt manipulert via rafinnering (sukker), genmanipulering (hvetemel) og pasteurisering/homognisering. Når den maten vi spiser blir ødelagt er den ikke lenger tilpasset vårt immunsystem (80% av immunsystemet sitter i tarmsystemet) og lager en skadelig immunreaksjon i slimhinnen. Det er holdepunkter for at disse matemnene også omdannes til såkalte opioide peptider som er morfinlignende stoffer som kan endre tanke- og atferdsmønster; hos noen helt fra dpresjoner til hyperaktivitet.

Få i deg mye Omega3

via fet fisk, foirdi kroppen ikke klarer å danne dette selv. Det sunne fettet er forstadier til signalstoffer i blodet (hormoner) og virker betennelsesdempende og fremmer immunforsvaret. Det er godt for utviklingen av nervesystemet, bein/muskler, hjerte- karsystemet og bedrer synet og den kognitive utviklingen. Ellers får du oljer med Omega3 fra vegetabilske kilder. Unngå for mye Omega6 som finnes i transfettsyrer (industrifremstilte bakvarer som f.eks. wienerbrød og kjeks), soyaolje, maisolje, solsikkeolje og margariner fremstilt fra slike oljer. For mye Omega6 fremmer betennelser i kroppen og trigger ulike livsstilsykdommer.

Unngå insulinresistens

Hos overvektige vil ikke kroppen reagere på insulinet i like stor grad som hos normalvektige. Resultatet blir økt fettlagring fordi det blir for mye insulin i blodet. Insulinresistens skyldes en kombinasjon av lite fysisk aktivitet, feil kosthold og en genetisk disposisjon. Selv om arvelige faktorer som høyt blodtrykk, diabetes, høyt kolesterol, hjertesykdom og visse typer kreft gjør deg disponert for insulinresistens, er det livsstilen din som bestemmer om du blir insulinresistent eller ikke. Insulinresistens kan påvises via blodprøver. Dersom du har utviklet det eller står i fare for det, bør du redusere midjefettet ved å bli mer fysisk aktiv og begrense sterkt inntaket av matvarer som gir rask blodsukkerstigning (sukker, brød, bakevarer, pasta, ris, poteter og søte frukter).

Lag mat fra bunnen av – unngå ferdigmat

HFCS (High fructose corn sirup) og fruktose generelt bidrar til direkte fettlagring mer enn annet type sukker. Når fruktosen tas ut av fiberet i frukten som virker som et slags antistoff mot fruktosen, lagres dette direkte på fettlageret. Fruktosen er tilsatt i det meste av ferdigmat/pulver og regnes som hovedårsaken til den enorme fedmeepidemien på verdensbasis og i USA i særdeleshet. Derfor er det av svært stor betydning å lage maten fra bunnen av! Mais og produkter av dette er genmanipulert og skader både miljø og mennesker/dyr som spiser det. 80% av all næringstilførsel i storfeoppdrett, fiskeoppdrett og kyllingoppdrett består av nettopp mais! Har du mulighet til å velge økologisk kjøtt- og melkevarer, styrer du unna mye av forurensningen i maten. Veksthormoner fra dyreforet lagres dessuten i fettvevet som hormonhermere til de som spiser slik oppdrettsmat. Dette opprettholder en hormonubalanse og øker overvektsproblematikken.


Del artikkelen på