UNNGÅ HORMONHERMERE

Hormonhermere (Xenoøstrogener).

Økt inntak av fett (sunt fett) øker testosteronproduksjonen og dermed sexualfunksjonen – og sexlysten som en konsekvens av dette. En blir faktisk tynn av å spise fett! Det er kullhydratene som sørger for overvekt via fettlagringshormonet Insulin. Endel matvarer som kjøtt og melk (på grunn av kjemikalier og veksthormoner som blir gitt til dyrene), inneholder såkalte xenoøstrogener. Disse lagres i fettvevet og forrykker hormonbalansen, og fører til østrogendominans. Skal du unngå disse må du spise økologisk fremstilt mat.

Plastemballasje og engangsartikler inneholder henholdsvis BPA (Bisphenol A) og organiske klorforbindelser som inneholder varierende grad av Xenoøstrogener som er hormonhermere som i større grad påvirker kvinner, men også menn. PBA er en menneskeskapt karbonbasert syntetisk sammensetning som finnes mye i plastflasker o.l. Organiske klorforbindelser finnes i hygieneprodukter som bind og andre blekede produkter, yogurtbeger, babyflasker o.l. Felles er at de akkumuleres i fettvev og forårsaker mannepupper og nedsatt libido og dårlig sædkvalitet hos menn og brystkreft hos begge kjønn. Østrogendominans hos kvinner representerer en mengde plager blant annet på grunn av for lavt progesteronnivå etter p-pillebruk, men også på grunn av østrogenhermere; vi kan nevne PMS, humørsvingninger, tretthet, vektøkning og mange andre plager.

Informasjonen nedenfor gir forslag til hvordan du kan unngå stoffer som inneholder xenoøstrogen. Disse stoffene kan øke belastningen av østrogen i kroppen.

  1. Unngå all pesticider(sprøytemidler), herbicider og fungicider. Vask maten godt for  å bli kvitt plantevernmidler. La vasket mat ligge i saltvann i 20 minutter før bruk.
  2. Ha et godt vannfilter til drikkevann.
  3. Bruk kun økologisk baserte matvarer når du kan.
  4. Unngå plastikkvarer – de lekker ut i miljøet og skader både dyr og mennesker.
  5. Ikke mikrobølgeovn mat i plastbeholdere, og unngå spesielt bruk av plastfolie til å dekke mat for mikrobølgeovnen.
  6. Bruk glass eller keramikk når det er mulig for å lagre mat.
  7. Ikke la plastbeholdere spesielt for drikkevann, stå i solen.
  8. Hvis en plast vannbeholder har blitt oppvarmet betraktelig, kast det – ikke drikk vannet heller.
  9. Ikke bruk tøymykner som setter petrokjemi rett på huden din
  10. .Bruk enkle vaske- og oppvaskmiddel med mindre kjemikalier.
  11. Bruk organisk såpe og tannkrem.  Unngå fluor. (Det krymper pinealkjertelen også! – et senter for intuisjon, men den produserer også melatonin, og påvirker bl.a. søvnkvaliteten din!)
  12. Unngå kremer og kosmetikk som har giftige kjemikalier og østrogenholdige ingredienser som parabener og stearal konium klorid. Billige merker har som regel mer giftige ingredienser.
  13. Unngå neglelakk og neglelakkfjerner.
  14. Bruk kun naturlig baserte parfymer. De fleste parfymer er petrokjemisk basert.
  15. Unngå overflateaktivemidler som fins i mange kondomer og pessargeleer. (Hormonspiral er å foretrekke i så måte.)
  16. Unngå nye gulvtepper – det kan avgi skadelige gasser.
  17. Unngå X-stråler – røntgen- så mye som mulig.

Del artikkelen på